Vakantie Odoorn

11 juli 2019 - Odoorn, Nederland

11 juli 2019

Na het ontbijt zijn Frans en Ben en 2 gasten op de duo fietsen erop uit getrokken, 2 dames zijn met hun eigen fietsen mee gefietst.

De meeste gasten zijn in het hotel gebleven want het was niet zo’n geweldig weer en om 11 uur begon het ook nog te regenen.

Er werd gesjoeld en zo vloog de morgen om.

Na de lunch stond de bus voor en de chauffeur had een mooie toeristische tocht voorbereid.

11 juli 2019

Er werd gesjoeld en zo vloog de morgen om.

Hij had weer een route door het bos van Staatsbosbeheer, we kwamen nog langs het Boomkroonpad.

We zijn maar niet over het Boomkroonpad gegaan met al die rollators.

We kwamen ook door de 3de wereldhaven in het jaar 1800.

De verrassing- excursie was naar Aardewerkfabriek Royal Goedewaagen in Nieuw Buinen.

Hier kregen we een heldere uitleg hoe van klei een grote verscheidenheid aan keramiek wordt gemaakt en hoe vaak zoiets wel niet in de oven en een bewerking kreeg voordat het helemaal af was.

We hebben prachtige pijpen, huisjes, borden en teveel om op te noemen gezien.

Wat ons ook verbaasde was dat Delftsblauw in elke keramiekfabriek gemaakt mag worden, want de fabriek die Delftblauw het eerst maakte was Plateel en Tegelbakkerij De Distel en die staat in Amsterdam.

De rechter had beslist dat andere fabrieken het ook Delftsblauw mogen noemen.

De terugtocht naar het hotel was een mooie toeristische route waar de chauffeur heel wat te vertellen had.

Ook kwamen we nog voorbij de grootste windmolen in aanbouw, waar de omgeving aardig tegen in geweer was gekomen.

Ondanks alle tegenwerking wordt er toch al 1 gebouwd en de molen wordt 220 meter hoog

Alweer 2 nachtjes slapen en de vakantie is voorbij.

1. Lydia Heijda:
    11 juli 2019
    Weer een zeer goed gevulde dag.
    Wat een mooie spulletjes bij de aardewerkfabriek,had daar ook wel willen rond neuzen.
    Morgen nog een gezellige dag en dan zit het er alweer op.
  2. Karin v.Bokhoven:
    11 juli 2019
    Jullie hebben weer een mooie, gevarieerde dag achter de rug.
    Interessant die aardewerkfabriek en wat een mooie voorwerpen worden er gemaakt. Nog een fijne laatste dag daar en alvast een veilige thuisreis.
  3. Lydia Heijda:
    13 juli 2019