Vakantie Odoorn

8 juli 2019 - Exloo, Nederland

8 juli 2019

Vanmorgen na het ontbijt hebben we met de gasten ochtend gymnastiek op de stoel gedaan onder leiding van Olga Commandeur.

Vooral de been, arm en lachspieren zijn losgemaakt.

Hierna is er gesjoeld en ronde tafel gesprekken gevoerd.

Na weer een heerlijke lunch zijn we een rondrit over De Hondsrug, het Unesco Global Geopark gaan maken..

Het vertelt het verhaal van het unieke landschap van Oost Drenthe.

Hoe het ijs hier 150 duizend jaar over het land schuurde en alles plat walste wat op zijn weg kwam.

Hoe het ijs en smeltwater het landschap kneedden en boetseerden tot heuvelruggen en beekdalen

Je zal het niet geloven maar holder de bolder de chauffeur wist de mooiste landweggetjes en karrensporen te vinden, maar de foto’s zullen het bevestigen.

Het ging door aardappelvelden, korenvelden en het kerngebied van LOFAR,  LOFAR is een radiotelescoop die werkt met de laagste frequenties die vanaf de aarde waargenomen kunnen worden. Met LOFAR kunnen astronomen miljarden jaren terug kijken, naar de zogenaamde ‘Dark Ages’, de periode voordat de eerste sterren en sterrenstelsels gevormd  werden.  Dit gebied is ook ontwikkeld als natuurgebied. Het riviertje en andere waterlopen die door het gebied stromen, zijn verlegd om de ontwikkeling te bevorderen van een moeraslandschap met daarin een grote verscheidenheid aan grassen en kruiden die aantrekkelijk zijn voor diverse soorten vogels, vlinders en insecten. Meer dan 360.000 kubieke meter grond is verzet om een moeras met stroompjes en beekjes te creëren, met hoger gelegen plekken waar de LOFARstations staan. Door de aanleg van dit natuurgebied zal er verder weinig ontwikkeling plaatsvinden in het gebied, een wens van zowel wetenschappers als milieuorganisaties.

Nu petje af voor de chauffeur om op deze kleine weggetjes de bus op het pad te houden.

In Borger hebben we naar het grootste hunebed bewonderd.

Onderweg was nog het kleinste en lelijkste hunebed te zien.

Door boswachterij Odoorn-Borger ging het richting Hotel waar we op tijd voor het diner waren.

Na het diner hebben de gasten en vrijwilligers zich prima vermaakt met allerlei spelletjes.

Na deze mooi dag was het oogjes toe en snaveltjes dicht.

Tot morgen.

1. Karin v.Bokhoven:
    8 juli 2019
    Jullie hebben weer een geweldige dag achter de rug! Geniet nog verder van wat Drenthe jullie te bieden heeft. Hartelijke groeten!
  2. Rinel Vriens - Snels:
    8 juli 2019
    Het lijkt er op dat jullie weer een heel intensieve dag achter de rug hebben. Dit zijn inderdaad niet de wegen die verwacht op een busreis. Heel bijzonder.
    Maar het ziet er ook heel gezellig uit. Veel plezier nog allemaal.
    Groetjes allemaal!
  3. Lydia Heijda:
    9 juli 2019
    Een zeer leerzame dag,lijkt mij zo.Een complimentje voor de chauffeur.Geweldig wat jullie allemaal doen.Geniet ervan.